CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, October 13, 2008

Ectopic Pregnancy - 2nd Operation- Part 1

pheeewww.... susah nak digambarkan.... dugaan datang kali kedua... dua kali diuji dengan dugaan yg maha berat. kerana dugaan inilah..aku menjadik seorang yg kuat dan tabah...

17 december discharge from sjmc. rest 1 day at shah alam... back to hometown on saturday nite.
sepatutnya kena STO kat sjmc on 13/12 tp aku mgambil langkah berjimat cermat sbb sjmc dah cas almost 8k kat operation tuh...sial sjmc..sebelum operation dia kabo 5k jek... ketor lutut kena bayor. balik ler kg sabtu tuh... ahad tuh masih normal lagik....menjalankan kehidupan berpantang skali lagik... tp petang tuh dah rasa lain mcm..perot mmulas..mungkin lapor kot..makan ler nasik...ilang ler sakitnyer.... kol 10mlm..sakit lagik..ingat lapor gak...makan ler nasik lagik....skali makan2 tak ilang gak...menom milo..tak ilang gak...sakit serupa mcm kena kat opis...tahan jek nih...kuat ler konon... masuk bilik..tido sebelah qisya.... dalam kol brapa ntah...tak tahan sangat panggil mak mintak bawakkan air suam..makan ponstan 2 bijik...pon tak ilang... pastu panggil abah ajak gi klinik....masa tuh dah sakit sangat dah...dah tak larat..soh abah dukong... gi klinik kesihatan jek...tuh jek bukak time tgh2 malam tuh... dekat2 kol 12mlm kot...

smpi klinik dokter pon confuse aku sakit mender...nih bukan dokter....nih MA kot...medical asst...smpi aku kabo...."saya confirm nih internal bleeding...bleh cepat skit tak check...kalu boleh tansfer spital jengka lagik bagus"...tp dia mcm nak ikot prcedure kot...dia amik darah..buat test...skali platelet kuor 5.8. platelet manusia normal yg sihat adalah 10. maknanya darah aku dah ilang dekat separuh nih...takleh lelambat dah nih... MA tuh call jengka soh standby..aku pon gi ler naik ambulance..pes time naik tuh...siap dengan bantuan pernafasan n drip segala... mak aku meraung2 dah...

smpi spital jengka....lemau ler gak spital pon.. tunggu dokter dekat 15 minit..baru smpi...ate dokter on call...muka pon sememeh jek... nak marah ler tuh org kaco dia tido.. dia check lebih2 kurang...byk senyap jek dokter nih...atleast update ler apa status kan... last2 aku panggil dia..tanya pesal..dia kabo tunggu jap...dia hantor darah kat lab...amik masa sejam utk result kluar... nak kena tanya baru nak cakap.... ubat tahan sakit dah ler takder...tak fair langsung...kengkadang pelik ler dokter spital kejaan nih...diorg ingat kita buat2 sakit gamaknya..layan pon nak taknak... sbb spital jengka ler aku jadik gini... hari raya kedua aku sakit2 dah...diorg kabo kencing kotor...damn...

sementara nak nunggu result kluar...abah aku tanya dekat 5 kali kot kat dokter...skali lepas abah aku kuor...nurse yg muka hampeh tuh datang kat aku..dia kabo gini... mmg aku ingat muka nurse nihh smpi skang.." sabo ler...sakit time gini..amik masa nak kuor result..bleh sabo tak".. betoi gak dia cakap tuh...tp muka dia jek tak brapa semenggah time cakap tuh...sakit ati nih...tp sakit perot lagik kuat...

lepas jek 5 minit nurse tuh sound...mata aku dah slowly kabor... word2 dekat kabinet tmpt diorg susun2 ubat tuh sebelum nih bleh jek aku baca...ttiba kabor sunggoh... aku panggil nurse cakap "mata saya kabor sangat nih"... masa tuh badan aku dah kejang.... aku ingat lagik aku hempas2 kaki ngan tangan... ttiba muntah kluar n lepas tuh tak sedar apa2...sedar2 jek tgk nurse ngan dokter tgh keliling aku...dengan 4 drip masuk skaligus... masa nih abah kat luar...isap rokok kot..kalu dia tgk time aku nazak tuh..mau pengsan dia...

abah masuk jek aku suruh dia lap muntah2 semua...docter pon cakap kat dia aku kena transfer spital temerloh... kol 3.15 naik ambulance ke spital temerloh... dalam ambulance kena escord ngan 1dokter n 2nurse. kena transfer darah 1 bag...n normal saline drip 3 bottle.. tragis..tragis..

0 comments: